سینوس و سینوزیت

سینوس حفره‌هایی مملو از هوا در استخوان های جمجمه و صورت هستند که فضایی بین پیشانی و بینی، پیشانی و گونه، گونه و بینی و همچنین پشت چشم تا انتهای بینی را فرا گرفته اند. سینوس توسط لوله باریکی که به داخل بینی راه دارد، ترشحات را به طرف بینی هدایت می کند. اگر این لوله بسته شود و ترشحات نتوانند از آن خارج شوند باعث ایجاد عفونت شده و باعث ملتهب شدن و درنتیجه سینوزیت می گردد.

چهار نوع سینوس در اطراف بینی وجود دارد سینوس فرونتال، ماگزیلری، اتموئید و سینوس اسفنوئید. این چهار نوع پر از هوا هستند که مسیر آن ها به سمت بینی می باشد. از وظایف این سینوس ها معتدل کردن حرارت، سبک کردن مغز و جلوگیری از ضربه ها به داخل جمجمه و مرطوب کردن هوای تنفس می باشد. سینوس به علل متفاوتی مسدود می شوند ازجمله سرماخوردگی و حساسیت و یا در برخی مواقع ممکن است از نظر فیزیکی دچار مشکل شود. از عوارض سینوزیت می توان به ایجاد ترشحات آزاردهنده پشت حلق ، سردرد ، حساسیت پیشانی و گونه اشاره کرد. اگر به وضعیت سینوزیت رسیدگی نشود دچار عوارضی از جمله عفونت چشم ، عفونت های گوش و مننژیت خواهید شد. اگر بیمار در ابتدای بیماری به پزشک مراجعه کند ممکن است سینوزیت به درمان دارویی جواب دهد و احتیاجی به جراحی نباشد در غیر اینصورت این جراحی در زمره جراحی درمانی قرار می گیرد و هزینه های مربوط به خودش را دارد ولی اگر بخواهید همزمان جراحی زیبایی نیز انجام دهید هزینه بیشتری باید پرداخت کنید.

سینوس و سینوزیت

معمولا سرماخوردگی در کمتر از یک هفته رو به بهبودی می رود ولی اگر این اتفاق رخ ندهد باید به سینوزیت شک کنید. اگر سیستم ایمنی بدن سالم باشد این مشکل خود به خود حل می شود ولی اگر طولانی گردد سینوزیت مزمن می شود. از علائم سینوزیت مزمن ، سنگین شدن سر و وجود ترشحات پشت حلق است. مسدود شدن مجرای سینوسی باعث فشار به چشم و فشار به اعصاب چشم شده و اگر عفونت به مغز برود مننژیت رخ می دهد. حساسیت هم می تواند باعث ایجاد التهاب در مجرای سینوسی شود. مشکل فیزیکی نیز سبب مسدود شدن  بینی مثل انحراف تیغه و خیلی دیگر از مواردی که باعث بسته شدن مجرا می گردند.

هنگامی که بیمار به پزشک مراجعه می کند، پزشک شرح حالی از بیمار می گیرد و درصورتی که به سینوزیت شک نماید از سی تی اسکن استفاده می کند. در این روش معلوم می شود کدام سینوس به مشکل برخورده است.  در درمان سینوزیت حاد می توان به استراحت بیشتر، مصرف زیاد مایعات و مصرف آنتی بیوتیک ها و شستشو با آب نمک اشاره کرد و در درمان مزمن آن که تا دو ماه طول می کشد بعد از دوره درمان دوباره سی تی اسکن انجام می شود که اگر به درمان دارویی پاسخ نداده بود نیاز به جراحی درمانی می باشد. پس از جراحی درمانی بیمار باید مراقبت های لازم را انجام دهد مثل اینکه سر بیمار بالاتر از بدن قرار بگیرد، استفاده درست داروها و استفاده از اسپری های تجویز شده و همچنین شسشوی بینی باید به موقع انجام گیرد.

عنوان نظر :
نام شما :